Blogs

Je bent hier: 

4 tips voor het stimuleren van een groeimindset!

Door: Hanneke

Het boek van Mary Cay Ricci over mindsets op school werd mij via via aangeraden en voor ik het wist zat het boek in mijn winkelwagentje en lag hij vervolgens op de deurmat. Het gemakkelijke online shoppen is zeker niet goed voor mijn portemonnee maar mijn excuus was dit keer dat ik vast veel zou opsteken van dit boek. En daarmee is niets gelogen!  

Even kort wat informatie over Carol Dweck, professor Psychologie aan de Standford University, die tientallen jaren onderzoek heeft gedaan naar prestatie en succes. Ze ontdekte dat een vaste mindset of een groei mindset van grote invloed is op je leerhouding. De ene mindset omarmt problemen als kansen om te ontwikkelen, de andere denkwijze vermijdt ze uit angst om te mislukken. Iedereen heeft beide mindsets in zich, soms wisselen we van de ene mindset naar de andere.

Als lezer werd ik uitgedaagd om mijn eigen overtuigingen en mindset onder de loep te nemen. In het bijzonder heeft de onderstaande tabel een diepe indruk achtergelaten. Bekijk de tabel goed en geef jezelf de tijd om het op je in te laten werken.

Afbeelding blog mindsets

Fixed mindset (vaste mindset) = iemand met een vaste mindset is ervan overtuigd dat kwaliteiten vaste eigenschappen zijn, en dat deze eigenschappen verantwoordelijk zijn voor succes.

Growth mindset (groei mindset) = Iemand met een op groei gerichte mindset gelooft dat kwaliteiten, intelligentie en persoonlijkheid niet vast staan, maar dat je je verder kunt ontwikkelen door te leren en ervaringen op te doen.

De tabel laat zien dat leerlingen op hun eerste schooldag binnenkomen, klaar zijn om te leren en geloven in zichzelf met al het optimisme dat een kind van vier jaar in zich heeft. Deze mindset moeten we zien te behouden!

Maar hoe stimuleren we die groeimindset? De overgang van een vaste naar een groeimindset is niet eenvoudig. Alles wat het kind eerder het liefst vermeed, zoals uitdagingen aangaan, fouten maken en inspanningen leveren, moet hij nu ineens omarmen. Dat is best spannend en gaat niet vanzelf. Lees hieronder de 4 tips die ik uit het boek heb gehaald!

Tip 1: Focus op de groei, het proces en de inzet - Laat de leerling zien dat je gelooft in de groeimogelijkheden van talenten en intelligentie en laat de leerling zijn eigen groei ervaren: ‘Jammer dat je je tafeltoets niet hebt gehaald, maar kijk eens: vorige keer had je er 8 goed en nu 15! Zie je hoe je vooruit bent gegaan door extra hard te oefenen?’

Tip 2: Alle leerlingen hebben recht op uitdagingen! - Een docent met een groeimindset geloofd dat iedere leerling vooruitgang kan boeken als de leerling zich inzet en hard werkt. Biedt dus uitdagingen aan aan alle leerlingen.

Tip 3: Maak de leerling bewust van de flexibiliteit van de hersenen - Vertel de leerling op een begrijpelijke manier over de vaste en de groeimindset en de gevolgen daarvan. Het boek staat boordevol opdrachten die je in de klas kunt doen.

Tip 4: Wees, als docent, bewust van je taalgebruik – Als een leerling tegen je zegt: “Ik ben hier gewoon niet goed in”, zeg dan als leraar: Wat heb je nodig om dit te leren? Super! Er is een mogelijkheid voor jou om te groeien! Als je je best doet en hard werkt, ga je steeds een stapje vooruit!

https://shop.bazalt.nl/mindsets-op-school?number=9789461182319#description-anchor

“Wat wordt jouw volgende uitdaging?”

Terug